Házigolgozat:
A KERÉKPÁR MOZGÁSA
A kerékpár mozgása több erőhatás és ellenerőhatás következtében valósulhat meg.Amikor halad,érinkezik a talajjal a kerékpár egyik legfontosabb része maga a kerék.A kerék egy forgástest alakú szerkezet, amely alkalmas a tengelye körüli forgásra. Megkönnyíti a mozgást és a szállitást a járművekben, . Ezt a gördülő mozgás teszi lehetővé, amely legyőzi kerék és a tengely közötti súrlódást.
A súrlódás nem egynormális erő , hanem amolekulák között fellépő elektromágnesesség miatt van. Amikor két érintkező rész elmozdul egymáson, a súrlódással szemben végzettmunkahővé alakul. A szilárd testek között között megy végbe,és ezt nebezzük száraz surlódásnak.
A gördülő súrlódás, az a súrlódó erő, ami egy kerék és a pálya között ébred. Általában a gördülő súrlódás kisebb, mint a csúszó súrlódás.A gördülő súrlódásra jó példa egy kerékpár gumiabroncsa és az úttest között ébredő erő. A kerékpár haladása során a kerék az úton zajt kelt és hőt fejleszt. A súrlódásról fontos tudni, hogy az egy reakcióerő, ami azt jelenti, hogy csak akkor van jelen, ha egy erő a testet el akarja mozdítani vagy már elmozdította, és ilyenkor mindig az aktuális elmozdulással ellentétesenhat. Ha egy nyugalomban lévő testre nem hat ilyen irányú erő, akkor ott nem is beszélhetünk súrlódásrol Fontos viszont,hogy a kerékpár és a talaj közt létrejött surlódást minél jobban csökkentsük:.ezt megtehetjük például keskenyebb gumik alkalmazásávalés a gumik keményebbre fújásanal.A kerékben levő nyomást BARban mérjük,az optimális keréknyomás 3,5 bar.legallábbis én ilyenre szoktam fujni..Ez mondjuk aszfalton igaz inkább,mert salakos felületen már igyekszünk növelni a surlódástpéldául szélesebb es mélyen bordázottgumikkal..
Ha a tapadás surlógás erőnél az altalnk kifejtett erő nagyobb,akkor a kerékpár elmozdul,Az elmozdulásvektor az a vektoramely a test adott elmozdulása esetén annak kedzdeti helyzetéből a végső helyzetébe mutat.Minél nagyobb ez az erő,annál gyorsabban haladunk.Jelen esetben a pedálok erőkarként funkcionálnak.Az erőkaz az erő kifejtésének helye(jelen esetben a pedál) és a pedálagy(középpont) közti távolság.minél hosszabb az erőkar,annál könyebb tekerni. elmozdulás nagysága csak akkor egyezik meg a megtett úttal, ha folyamatosan egy irányba mozgunk.A megtett út skalármennyiség,az elmozdulás viszont vektor.
Ezenkivül a másik mozgást akadályozó, visszafogó erőt közegellenállásnak nevezzük.Aközegellenállás a surlódás egy speciális esete, amikor a közegben haladó test az azt körülvevő közeggel súrlódik. Ezáltal a közegben való mozgás irányával ellentétes irányú erő jön létre, tehát akadályozza a testnek a közegben való mozgását, csökkenti annak a közeghez viszonyított sebességét . A közegellenállási erő kis sebességeknél arányos a sebességgel, nagy sebességeknél a létrejövő örvénylés miatt, ez az erő a sebesség négyzetével arányos. Nagy jelentősége van a kerékpár formájának, és különösen optimális testtartásunknak. Ideális a cseppforma lehetne, ez okoz legkisebb örvényt, és ezáltal a legkisebb visszahúzó erőt a kerékpár mögött. A kerékpár csúcssebességét a közegellenállási tényező befolyásolja, a felhasznált hajtóerő, szinte kizárólag ennek legyőzésére forditódik.
Érdekes jelenség a nagy sebességgel haladó testnél, hogy a közegellenállásból származó fékezőerőn túl megjelenik egy surlódási erő a test felülete és pl. levegő között. Következmény, a test felületének nagyfokú felmelegedése. A Föld légkörébe kerülő nagy sebességű test (meteor) el is ég e surlódási erő miatt létrejött hőmérséklet álltal. Mi például hullócsillagnak látjuk.
A fizikában a mozgás állapota a természetes állapot.
A fizikai mennyiségek leírása:
A FIZIKAI MENNYISÉGEKBŐL KÉT FÉLE LÉTEZIK:
MOZGÁSOK
HALADÓ MOZGÁSOK
Sebességük állandó.